WYJAŚNIENIA DEPARTAMENTU PRAWA PRACY MPiPS
Z 14 SIERPNIA 2015 R.
W SPRAWIE BIEGU OKRESU WYPOWIEDZENIA
ORAZ SPOSOBU LICZENIA JEGO POŁOWY
Terminy upływu (końcowe) okresów wypowiedzenia
obejmujących tydzień lub miesiąc albo ich wielokrotność określa przepis art. 30 § 21
Kodeksu pracy (k.p.), w
myśl którego okresy te kończą się (i tym samym stosunek pracy ustaje)
odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu miesiąca.
Kodeks pracy nie zawiera natomiast regulacji
wskazujących daty, od których okresy wypowiedzenia rozpoczynają swój bieg.
Pomocne w tym zakresie może być orzecznictwo Sądu Najwyższego, w którym obecnie
dominuje pogląd, w myśl którego rozpoczęcie biegu okresu wypowiedzenia
następuje od daty złożenia przez stronę (pracodawcę lub pracownika) drugiej
stronie stosunku pracy oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę. Przy
czym przepisy k.p. nie określają kiedy oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o
pracę zostaje uznane za skutecznie złożone. W związku z powyższym w tym
zakresie – poprzez art. 300 k.p. - znajduje odpowiednio zastosowanie przepis art. 61 Kodeksu
cywilnego, co pozwala
na przyjęcie, iż oświadczenie woli o wypowiedzeniu umowy o pracę uznaje się za
skutecznie złożone drugiej stronie (adresatowi) z chwilą gdy dotarło do
adresata w taki sposób, że miał on możliwość zapoznania się z jego treścią.
Prezentowany pogląd znajduje odzwierciedlenie np. w
wyroku Sądu Najwyższego z 12 lipca 2012 r. (II PK 300/11 OSNP z 2013 r. nr
15-16, poz. 169), w którym Sąd ten stwierdził, że okresy wypowiedzenia nie mają
charakteru okresów sztywnych. Do przedłużenia okresu wypowiedzenia dochodzi z
mocy przepisów o terminach wypowiedzenia, gdy pracodawca złoży oświadczenie
woli w innym dniu niż sobota lub ostatni dzień miesiąca (art. 30 § 21
k.p.). Podobnie w wyroku z 26 kwietnia 2011 r. (II PK 302/10, Lex nr 1217279)
Sąd Najwyższy przyjął, że „ustawowe okresy wypowiedzenia mają charakter okresów
minimalnych, z tym że w granicach wyznaczonych w art. 18 k.p. dopuszczalna jest
również ich zmiana, nie tylko przez skrócenie, ale i poprzez wydłużenie. Jeśli
ustawodawca łączy pewne skutki prawne z okresem wypowiedzenia (np. art. 37,
art. 60, art. 1671 k.p.), należy przez to rozumieć okres od dnia
złożenia oświadczenia woli o wypowiedzeniu do dnia rozwiązania umowy o pracę,
choćby faktycznie był on dłuższy niż okres wypowiedzenia określony w art. 36 § 1 k.p.”.
Najnowsze orzecznictwo Sądu Najwyższego stoi zatem za
stanowisku, że okresy wypowiedzenia nie mają „sztywnego” charakteru, lecz są w
istocie okresami minimalnymi, a rozpoczęcie biegu okresu wypowiedzenia
następuje z chwilą dotarcia oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę do
adresata w taki sposób, że miał on możliwość zapoznania się z jego treścią.
Departament Prawa Pracy podziela przedstawiony wyżej,
prezentowany w orzecznictwie Sądu Najwyższego, pogląd. Warto również nadmienić,
że przedstawione wyżej stanowisko Sądu Najwyższego jest także zbieżne ze
stanowiskiem Głównego Inspektoratu Pracy Państwowej Inspekcji Pracy, z którym
Departament przeprowadził konsultację w tej sprawie.
Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Departamentu,
okresem wypowiedzenia, w którym pracownikowi przysługuje np. zwolnienie na
poszukiwanie pracy (art. 37 k.p.) i w którym pracodawca może
udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego bez jego zgody (art. 1671
k.p.) jest
okres rozpoczynający swój bieg od skutecznego złożenia pracownikowi przez
pracodawcę oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę i kończący się w
ustawowo określonych terminach (tj. odpowiednio w sobotę albo w ostatnim dniu
miesiąca). Natomiast połowę okresu wypowiedzenia, do którego pracownik może
złożyć oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków pracy i/lub
pracy w przypadku ich wypowiedzenia przez pracodawcę na podstawie art. 42 § 3 k.p. (wypowiedzenie zmieniające) wyznacza
moment przypadający w połowie okresu liczonego od złożenia przez pracodawcę
oświadczenia o wypowiedzeniu zmieniającym do upływu (końcowej daty) okresu
wypowiedzenia, który przypada odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu
miesiąca.
Jednocześnie Departament informuje, że Ministerstwo
Pracy i Polityki Społecznej nie jest uprawnione do dokonywania powszechnie
obowiązującej wykładni przepisów prawa, a wyrażane przez Departament poglądy
prawne nie są wiążące dla stron stosunku pracy, organów uprawnionych do nadzoru
i kontroli przestrzegania prawa pracy oraz sądów.
(Rzeczpospolita z 3 września 2015 r.)